Nadat ik ben afgestudeerd als historica, koos ik voor een job in het onderwijs. Een carrière van korte duur, want na ongeveer een jaar heb ik de overstap gemaakt naar het bedrijfsleven. Meer dan 30 jaar oefende ik verschillende functies uit bij UNIZO. Op mijn vijftigste vond ik het tijd voor een nieuwe uitdaging. Ik zag een vacature voor administrateur-generaal bij het RSVZ en wist meteen: die job wil ik. Decennia lang werkte ik in privédiensten voor zelfstandigen en vaak dacht ik “dit zou ik anders organiseren”. Die intrinsieke motivatie om dingen te veranderen voor het maatschappelijk belang heeft mijn beslissing gestuurd.
De motivatie hebben om eraan te beginnen, is de eerste stap. Daarnaast moet je je heel grondig voorbereiden. Natuurlijk zijn managerskwaliteiten van belang, maar net zo belangrijk is dat je de instelling waarin je terecht zal komen, bestudeert in al haar facetten. Je toekomstige uitdagingen, de stakeholders waarmee je rekening zal moeten houden, de werking van een staatsboekhouding,… De informatie die je daarover op voorhand kan verzamelen is openbaar. Lees bestuursovereenkomsten, neem contact op met de topfunctionaris van je instelling om inhoudelijk van gedachten te wisselen. Zulke gesprekken kunnen voor beide partijen echt zinvol zijn. En bovenal: blijf authentiek. Een jury haalt holle termen er zo uit.
Toen ik de overstap maakte, was ik bang dat ik zou botsen op een 9-to-5-mentaliteit, met stroeve medewerkers en een gebrek aan dynamiek. Ik nam mezelf voor om één mandaat van 6 jaar te doen, en dan te bekijken of ik mijn energie kwijt kon in mijn job. Wel, die vooroordelen heb ik snel overboord moeten gooien. Ik kwam terecht in een fantastische organisatie met medewerkers die elke dag het beste van zichzelf geven. Ik ben nu degene die medewerkers moet afremmen, en niet omgekeerd.
Ik beschouw mijn collega's van de andere OISZ als mijn collega's aangezien wij voortdurend samenwerken.
Rijksinstituut voor de sociale verzekeringen der zelfstandigen (RSVZ)
Zoek de job die bij je past en kom erbij!