Seppe Duwé

Seppe Duwé

ICT-Logistics

Een dag uit het leven van een ICT System Manager bij Belnet

Het ICT-Logistics team staat in voor het beheren, ontwikkelen, documenteren en implementeren van de interne IT (hardware en software) bij Belnet. Daarnaast geeft dit team ondersteuning aan verschillende projecten om het dienstenaanbod van Belnet te verbeteren. Binnen deze unit wacht je een gevarieerde job met veel verantwoordelijkheden. Benieuwd wat een ICT System Manager bij Belnet zoal doet? Lees dan mee hoe de werkdag van Seppe eruit ziet.

7.30 u. - Opstaan

Ik sta op, een beetje aan de late kant vandaag. Gelukkig hebben we bij Belnet zeer flexibele werktijden. Ik pak snel alles in en check of ik mijn laptop bijheb.

8.14 u. – Naar Brussel

Vanuit Denderleeuw neem ik de trein naar Brussel-Noord.

9 u. - Aankomst bij Belnet

Ik kom aan op kantoor en installeer me op één van de vrije werkplekken. We werken al even volgens de ‘new way of working’. Ik begroet mijn collega’s en haal nog snel een drankje aan de koffiemachine. Op het scherm van onze unit check ik al even hoeveel tickets er zijn binnengekomen en hoeveel meldingen er zijn van de IT-infrastructuur.

9.10 u. - Planning bekijken & mails behandelen

Deze week ben ik ‘OPS’, wat betekent dit ik het eerste aanspreekpunt ben voor Belnet-collega’s. Dat is een roterend systeem binnen onze unit. Daarnaast ben ik deze week ook van wacht: na de werkuren blijf ik stand-by om dringende problemen op te lossen die niet kunnen wachten tot de volgende werkdag.

Ik doorloop mijn nieuwe mails. Het zijn er een 90-tal, waarvan een groot deel afkomstig is van geautomatiseerde systemen. De eenvoudige aanvragen beantwoord ik meteen, de andere stuur ik door naar ons ticketingsysteem. Ik koppel de nieuwe tickets aan een categorie/service, zodat de juiste collega hiervan op de hoogte wordt gebracht.

10.20 u. – Voorbereiding maatregelen Covid-19

Om te voldoen aan de maatregelen die de overheid heeft genomen om het coronavirus te bestrijden, zullen al onze collega’s vanaf volgende week volledig van thuis uit werken. Ik behandel enkele prioritaire tickets zodat deze omschakeling voor iedereen vlot verloopt.

Het eerste betreft een aanvraag van een collega die binnenkort terugkeert uit bevallingsverlof. Ze wil weten of haar bedrijfslaptop klaar is om aan telewerk te doen. Ik kijk in het softwareoverzicht na of haar laptop de nodige updates heeft gehad. Daarna geef ik haar de nodige informatie over onze nieuwe unified communications tool die we versneld in gebruik nemen om optimaal te kunnen communiceren met collega’s tijdens de lockdownperiode.

Ik zorg er ook voor dat onze ‘floater’ laptops volledig in orde worden gebracht. Zo kunnen collega’s die tijdens de telewerkperiode met een defecte laptop te maken krijgen, indien nodig een nieuwe ophalen in een kluisje in ons gebouw.

10.50 u. – Korte break

Tijd om wat water te gaan halen aan de fonteintjes en een koekje uit de automaat te nemen. Ik doe een babbeltje met enkele collega’s, de sfeer is zeer ontspannen.

11 u. – Tickets verwerken

Ik verwerk een reeks tickets die ik vandaag heb binnengekregen. Die zijn zoals gewoonlijk heel uiteenlopend: een probleem met een smartphone, een laptop die niet opstart, software die moet worden geüpdatet, een aanvraag voor het zoeken naar een nieuwe tool, het toevoegen van een nieuwe gebruiker … Ideaal voor iemand zoals ik die houdt van afwisseling!

12.30 u. – Lunch

Ik haal mijn lunch op en neem plaats in onze cafetaria. Ik sla een babbeltje met de collega’s en als IT’ers onder elkaar kunnen we het niet laten om enkele projecten met elkaar te bespreken.

12.55 u. – Nieuwe tool voor onze PMO unit

Ondertussen heb ik alle tickets met hoge prioriteit verwerkt. Ik heb nu tijd om aan een tool te werken die werd aangevraagd door een collega van onze PMO unit (project management office).

Het gaat om een tool waarmee zij snel gegevens van verschillende medewerkers kunnen opvragen en consolideren. Na wat programmeren plan ik een vergadering in met de interne klant. Zo kunnen we samen kijken wat er nog aangepast moet worden voor we de testfase starten.

Ondertussen komen er nog enkele collega’s langs met vragen over hun smartphone en laptop.

15.15 u. – Kiosk voor Belnet guestroam

Het fijne in ons team is dat we zelf, volgens onze persoonlijke interesse, kunnen aangeven naar welke projecten en taken onze interesse uitgaat. Tijdens onze wekelijkse teammeeting heb ik voorgesteld om het actiepunt rond Belnet guestroam op mij te nemen. 

Dit is een dienst waarmee onze klanten hun bezoekers (bv. leveranciers) een snelle en veilige toegang kunnen geven tot hun wifinetwerk. Bij Belnet willen we deze dienst ook ter beschikking stellen van onze eigen bezoekers. Daarvoor zal ik een kiosk opzetten bij onze receptie waar onze bezoekers zich kunnen aanmelden op een tablet. Ik ontwikkel hiervoor de front end zodat ze eenvoudig hun gegevens kunnen indienen en toegang krijgen tot onze wifi.

16.45 – Laatste keer mails checken

Er zijn nog enkele tickets binnengekomen met lage prioriteit, ik zet deze alvast op de planning voor morgen. Gezien we werken volgens het ‘clean desk’ principe, ruim ik alles op mijn bureau op. Omdat onze kantoren vlakbij het station liggen, kijk ik snel nog even na of de trein op tijd is. Ik badge uit en wandel naar Brussel-Noord.

17.12 u. – Naar huis

De treinrit naar huis is een ideaal moment om even te ontspannen na mijn werkdag. Dankzij de vlotte verbinding ben ik op iets meer dan 40 minuten thuis.