Céline Vandeputte

Céline Vandeputte

HR officer

“De ontspannen en ongedwongen sfeer bij Belnet is één van belangrijkste redenen waarom ik mijn job zo graag doe. Onze collega’s vormen één grote familie. Ik haal er veel voldoening uit om nieuw talent aan te werven en ben er fier op dat ik bijdraag aan de groei van onze organisatie”.

Een dag uit het leven van een recruiter bij Belnet

Bij Belnet zijn we voortdurend op zoek naar nieuw talent. Céline Vandeputte, één van onze hr-medewerkers, houdt zich hoofdzakelijk bezig met het zoeken naar en aanwerven van nieuwe collega’s. Zij vertelt je hoe haar werkdag eruit ziet.

8 u. - Opstaan

Deze voormiddag heb ik geen vergaderingen gepland. Ik maak van de gelegenheid gebruik om iets langer te slapen. Dankzij de flexibele werktijden is dat geen probleem.

8.40 u. - Met de trein naar Brussel

Ik woon in Leuven en neem de fiets naar het station. Daarvoor kan ik rekenen op een fietsvergoeding van Belnet. Op de trein naar Brussel-Noord kan ik nog even ontspannen en bekijk ik een aflevering van mijn favoriete Netflix-reeks.

9.20 u. - Aankomst op kantoor

Ik kom aan op kantoor en badge. Daarna neem ik nog een tas koffie om mijn werkdag goed te beginnen.

9.30 u. - Mails checken

Ik check mijn mails en beantwoord deze waar ik kan. De onderwerpen zijn heel uiteenlopend: een aanvraag voor een teambuildingsactiviteit, een aantal cv’s die we hebben ontvangen via de website, de resultaten van een pc-test van een lopende selectieprocedure, …

Volgend op een vergadering van gisteren, heb ik ook feedback gekregen van de coördinator van één van onze technische units over de functiebeschrijving voor een nieuwe medewerker. Belnet groeit volop! Hij heeft me ook een update bezorgd over de schriftelijke test die we zullen afnemen. Ondertussen komen er geregeld collega’s langs met vragen voor mezelf of mijn teamgenoten, onder andere over ons tijdsregistratiesysteem, treinabonnement, evaluaties, opleidingen, …

10.30 u. - Voorbereiding van een Selorprocedure

Op basis van de functiebeschrijving en de schriftelijke test bereid ik de Selorprocedure grondig voor. Ik lever de nodige input voor de online-publicatie zodat onze vacature tijdig op de website van Selor, het selectiebureau van de federale overheid, komt te staan.

Daarnaast doe ik het nodige om de automatische diplomascreening en de communicaties naar de kandidaten voor te bereiden. Zo krijgen zij bij elke stap in de selectieprocedure de juiste informatie. Het is belangrijk dat de procedure volgens de wettelijke termijnen verloopt.

Ten slotte plan ik de interviews in en blokkeer ik alvast de agenda’s van de juryleden.

12.30 u. - Lunch

Tijd voor een pauze. Mijn broodje en dessertje heb ik gisteren al besteld bij Fedorest, de beheerder van de cateringactiviteiten van de FOD Financiën. De lunch wordt in onze cafetaria geleverd, wat heel praktisch is! Tijdens de lunch praat ik bij met enkele collega’s.

13 u. – Vergadering

Naast rekrutering neem ik nog een aantal andere taken op mij, wat voor de nodige variatie zorgt. Vandaag zit ik samen met alle andere diensten die in het WTCIII-gebouw aanwezig zijn. We krijgen van de gebouwenbeheerder informatie over belangrijke veranderingen: zo zullen de douches beneden in het gebouw een badgesysteem krijgen en vernemen we dat de openingsuren van de fitnessruimte in WTCIII zullen veranderen. Samen met mijn hr-collega’s zorg ik ervoor dat alle Belnet-medewerkers hiervan op de hoogte worden gebracht.

14 u. - Sollicitatiegesprek afnemen

Binnen een half uur komt er een kandidaat op sollicitatiegesprek voor een administratieve functie bij onze aankoopdienst. Ik brief eerst de jury over het verloop van het interview.

Het interview zelf duurt ongeveer één uur. Eerst vraag ik de  kandidaat om zijn cv en werkervaring kort toe te lichten. Daarna test ik de competenties van de kandidaat via de ‘STAR’-methode (Situatie, Taak, Actie en Resultaat). Die geeft ons inzicht in hoe goed de kandidaat de generieke competenties beheerst die nodig zijn voor de job.

Na het interview bespreek ik de antwoorden met de andere juryleden. We kennen vervolgens punten toe voor elk aspect. Ten slotte zorg ik ervoor dat alle documenten in orde zijn voor onze archivering.

16 u. - Voorbereiding onthaal nieuwe medewerker

Over 2 weken verwelkomen we een nieuwe medewerker in het Networks-team. Ik neem alvast contact op met onze interne ICT-dienst om zijn laptop klaar te maken, en leg ook een exemplaar van onze onthaalbrochure klaar. Daarna bel ik nog even met mijn contactpersoon bij PersoPoint (het secretariaat voor de personeels- en loonadministratie van de federale overheid) om te checken of alles in orde is voor de loonadministratie.

16.55 u. - Uitbadgen & vertrek naar station

Mijn werkdag zit erop. Ik prik uit en wandel naar het station Brussel-Noord. Een goed half uurtje later ben ik thuis.