Elke Exelmans

Elke Exelmans
Waarom spreekt deze job je zo aan?

Men zou het op het eerste zicht niet zo denken, maar dossierbeheerder bij de dienst kinderbijslag vraagt wat meer dan enkel " standaard " dossierbehandeling. Geen enkel dossier is hetzelfde, maatwerk is vereist, hetgeen ik heel belangrijk vind.
Naast de contacten met de klanten, contacteer ik ook dagelijks andere diensten ( OCMW's, gemeentebesturen, andere kinderbijslagfondsen ).
Ik bijt me graag vast in wetgeving, heb veel contact met andere interne diensten zoals de juridische dienst en de saldocel wat voor mij een must is om constant bij te leren.

Zijn er ook minder leuke aspecten?

Elke job heeft wel aspecten die minder leuk zijn. Voor mij persoonlijk was het niet gemakkelijk om om te gaan met ontevreden klanten. Naarmate ik langer in dienst ben heb ik geleerd om hier gemakkelijker mee om te gaan ondermeer door mijn kennis van de wetgeving, het volgen van opleidingen en het uitwisselen van ervaringen met collega's. Het belangrijkste is dat ik weet dat ik een kwalitatieve dienstverlening geef en daar ben ik best trots op.

Waarop moet je vooral letten tijdens je job?

Correctheid, stiptheid en klantvriendelijkheid, zijn kwaliteiten die ik niet alleen persoonlijk belangrijk vind, maar ook graag uitdraag in mijn job.
Moelijke vaktermen en ingewikkelde wetgeving uitleggen aan leken vergt wel wat ervaring maar je krijgt er veel dankbaarheid voor terug.

Heb je een opleiding gekregen?

Toen ik 9 jaar geleden gestart ben met deze job, heb ik een degelijke opleiding genoten en kon ik steeds terecht bij meer ervaren collega's met vragen.
Momenteel krijg ik de kans om zeer uiteenlopende opleidingen te volgen: vb. pc-opleidingen, gesprektechnieken, wetgeving,…
Levenslang leren is in onze huidige maatschappij, en in mijn job, onontbeerlijk.

Beschrijf een doorsneedag of opdracht?

Post doornemen, mails checken en briefwisseling omtrent dossiers zijn meestal mijn eerste bezigheden.
Vanaf 8u staan we ter beschikking van de klanten. Deze kunnen ons zowel telefonisch als persoonlijk bereiken.Vaak contacteer ik in de voormiddag andere diensten m.b.t. vragen over een bepaald dossier.
Als ik in de loop van de dag een bezoeker heb is er een aparte ruimte voorzien waar ik met deze persoon vragen m.b.t. zijn dossier kan bespreken.
Op mijn bureau behandel ik de nieuwe aanvragen, verzamel ik documenten en check deze met de huidige wetgeving. Uitbetalingen en aanpassingen aan de dossiers gebeuren ook dagelijks.
Gedurende de ganse dag heb ik veel contact met collega's over uiteenlopende zaken.
Meestal loop ik ook nog eens binnen bij de financiële en juridische dienst.