Luc Bontemps

Luc _bontemps

Je werkt voor Defensie, ben jij dan militair of ambtenaar?

Eigenlijk is mijn geval wat bijzonder. Zelf heb ik eerst aan de militaire school gestudeerd om daarna te kiezen voor een carrière als militair. Maar in 2000 wilde ik andere lucht opsnuiven en nam ik bij Selor deel aan examen om aan de slag te gaan bij de dienst Cyberdefense van het Ministerie van Defensie. Ik kreeg de job, en vanaf dat ogenblik was ik dus ambtenaar. In 2010 heb ik dan gesolliciteerd bij de KMS. Sindsdien werk ik dus in een militaire school, maar als ambtenaar. Mijn functie van Teaching Assistant is vergelijkbaar met die van een assistent aan de universiteit. Ik bied ondersteuning aan studenten, ben onder meer verantwoordelijk voor oefensessies en ik begeleid wetenschappelijke researchprojecten in samenwerking met de onderzoekers.           

Kan je kort uitleggen waaruit de taak van een onderzoeker bestaat bij de KMS?

De onderzoekers hier staan in voor onderzoeksprojecten. Gemiddeld duurt zo’n opdracht 4 jaar en het biedt onderzoekers de kans om een doctoraat te behalen. Daarna verlaten ze de KMS of blijven ze hier en doen ze verder onderzoek naar nieuwe projecten die ze hebben binnengehaald. Tijdens een lopend onderzoek is het uiteraard de bedoeling dat ze hun bevindingen delen met de wetenschappelijke wereld.

Wat spreekt je aan de KMS zo aan?

Eigenlijk heeft onze school meer weg van een universiteit, en het is een zeer internationale omgeving. We ontvangen veel studenten en onderzoekers uit het buitenland, en dat zorgt voor een zeer verrijkende atmosfeer. Het gebeurt dat je aan tafel zit met collega’s afkomstig van vier verschillende continenten. Ook geldt in deze wetenschappelijke wereld: ‘the sky is the limit’. Je wordt hier aangemoedigd en uitgedaagd om de grenzen zoveel als mogelijk te verleggen binnen je onderzoekdomein. Je echt ten gronde kunnen verdiepen in bepaalde onderwerpen, dat is het geluk voor een onderzoeker.

Welke competenties heb je nodig om te werken voor de KMS?

Je moet in staat zijn om je bevindingen te presenteren voor een publiek. Verder heb je ook taalcompetenties nodig, want Engels is vaak de voertaal in deze internationale omgeving, en je moet weten hoe je een research papers of scriptie schrijft. Daar wil ik nog aan toevoegen dat een onderzoeker in staat moet zijn om zichzelf doelen te stellen, én over voldoende zelfdiscipline moet beschikken om zich daaraan te houden. Best heb je ook een grote wetenschappelijke nieuwsgierigheid en kan je zelfstandig werken. Een project duurt gemiddeld vier jaar, en het is aan de onderzoeker om die tijd zo te benutten dat hij op het einde met resultaten kan komen.