Anke Sempels

Anke Sempels

HR-correspondent bij Beliris

Waarom ben je van job veranderd?

Ik vond mijn job als selectieverantwoordelijke na vijf jaar niet langer uitdagend genoeg. Ik wilde andere HR-domeinen verkennen en meer verantwoordelijkheden krijgen. Dit was jammer genoeg niet mogelijk bij mijn toenmalige werkgever. Ik werkte er echter graag, want ik maakte deel uit van een heel leuk team. Ik mis mijn ex-collega’s regelmatig, maar we houden nog steeds contact met elkaar.

Waarom sprak Beliris jou aan?

Beliris is een kleine directie (ongeveer 100 medewerkers) binnen de FOD Mobiliteit, werkzaam in en voor Brussel als hoofdstad van Europa. Het sprak me aan dat NWOW al toegepast werd (open space, flexdesk, telewerk, geen prikklok), het veranderen van organisatie was dus voor mij geen grote cultuurshock.

Voel je je goed binnen jouw nieuwe job? Voel je je betrokken?

Ja, het is een zeer gevarieerde en uitdagende job.  Daardoor heb ik me op zeer korte tijd snel moeten inwerken, maar daardoor kreeg ik ook veel kansen om nieuwe dingen bij te leren en nieuwe mensen te leren kennen.

Als lid van de staf neem ik deel aan vergaderingen waar de strategie en doelstellingen voor de ganse organisatie vormgegeven en opgevolgd worden. Dit maakt dat ik een zicht krijg op het reilen en zeilen van de hele directie en mijn input kan geven voor transversale projecten. Ik kan me op die manier ook sneller een beeld vormen van de structuur van de teams en de mensen die er werken. Dat is een enorme meerwaarde voor het uitoefenen van mijn job als HR-verantwoordelijke.

Beschrijf je je collega’s eens?

Mijn collega’s zijn heel open, behulpzaam en gedreven in hun werk. Bovendien is er altijd ruimte voor humor, dat vind ik heel belangrijk! Er wordt hard gewerkt, maar er moet ook hard gelachen kunnen worden vind ik. Je brengt tenslotte een heel groot deel van je tijd door met je collega’s.

Hoe verloopt het contact met leidinggevenden?

Mijn leidinggevende is onze directeur, iemand met een zeer volle agenda dus. We zien elkaar niet dagelijks, maar hebben elke twee weken een vergadering waarin we elkaar op de hoogte brengen van de belangrijkste zaken. Als ik met een dringende vraag of kwestie zit, kan ik wel direct bij hem terecht door te bellen, mailen of hem persoonlijk aan te spreken als ik hem tegenkom in het gebouw.

Ik ben eigenlijk volledig onafhankelijk in het uitvoeren van mijn taken en verantwoordelijkheden. Ik beslis zelf hoe ik mijn agenda invul en welke taken prioriteit krijgen. Ik heb dus veel autonomie en kan zelf beslissingen nemen of advies geven zonder verantwoording te moeten geven. Mijn directeur vertrouwt me hierin, en dat geeft een gevoel van wederzijds respect.

Tot slot, hoe worden nieuwe collega’s opgevangen?

Zij worden op hun eerste dag ’s morgens door de stafdienst P&O van de FOD ontvangen die met hen de onthaalbrochure doorloopt. Daarna worden ze bij ons ontvangen door het diensthoofd en het team. Alle materiaal (laptop, bureaumateriaal, …) staat klaar op het moment dat de nieuwe collega van start gaat. Er wordt een verdeling gemaakt van wie welke taak opneemt in het integratietraject van de nieuwe collega. De meeste teams gaan ook ’s middags samen met de nieuwe collega iets eten, zo leren ze elkaar meteen kennen. Er wordt ook een ‘toer van het verdiep’ gedaan, om de nieuwkomer aan iedereen voor te stellen.