Helpdeskoperator - Algemene Directie Instellingen en Bevolking
Vertel ons over je job…

Wanneer een burger wegens diefstal of verlies niet meer in het bezit van zijn identiteitsdocumenten is (elektronische identiteitskaart, paspoort of verblijfsvergunning voor buitenlanders), gaat hij naar een politiekantoor en neemt hij vaak contact op met onze helpdesk. Ik sta in voor de verwerking van deze melding, door de aangifte van het verlies of de diefstal van de elektronische identiteitsdocumenten in te geven.

Ik informeer ook de burgers en de gemeentebesturen over vragen in verband met de elektronische identiteitskaart: gebruik, defecten, nieuwe applicaties.
Tot slot zorg ik ook voor de follow-up van de problemen met de applicaties en de netwerken van het Rijksregister en van de problemen met de productie en de activatie van de elektronische identiteitskaarten.

Welk parcours heb je afgelegd voor je bij je huidige werkgever kwam?

Van 2004 tot 2007 werkte ik als adjunct-secretaris op het kabinet van de minister van Financiën.

Werken voor je huidige werkgever … Is dat volgens jou een voordeel?

Ik heb heel flexibele uren, zodat ik mijn beroepsleven en m'n artistieke bezigheden 's avonds kan combineren.
Ik heb het geluk in een tweetalige omgeving te werken met erg sympathieke collega's. De sfeer hier is uitstekend en dat kom je niet vaak tegen!

Welke selectieprocedure heb je doorlopen?

Via Selor deed ik een rekruteringstest voor contractuelen van niveau C (diploma van het hoger secundair onderwijs). Ik zat in een algemene reserve. De FOD Binnenlandse Zaken nam contact met me op in verband met de functie van verantwoordelijke voor het kanton Aywaille tijdens de federale verkiezingen. Ik moest een proef afleggen voor een jury waarin m'n toekomstige collega's en m'n dienstchef zetelden.
Mijn opdracht was een controleopdracht. Ik moest controleren of de verkiezingsdag goed verliep in alle bureaus in mijn kanton. Dat vergde ook heel wat voorbereiding. Zo moest ik met name diskettes maken voor de stembureaus.
Zodra de federale verkiezingen voorbij waren, werd ik overgeplaatst naar het callcenter van het Rijksregister.

Herinner je je eerste werkdag?

Ja, ik vond de sfeer er te rustig, te rationeel. Met m'n pittige persoonlijkheid viel ik al op vanaf m'n eerste werkdag. Maar ik heb m'n collega's beter leren kennen. Ze zijn ruimdenkend en ik heb me aangepast.