Philippe Van Hecke

Philippe Van Hecke

System and Network Engineer 

Wat houdt jouw job precies in?

Ik ben systeem- en netwerkingenieur, maar ook projectleider bij Belnet. In hoofdzaak bestaat mijn job erin om nieuwe diensten te ontwikkelen voor de gebruikers en om de al bestaande diensten in stand te houden. Ik sta dus in voor de ondersteuning van die diensten.

Het gaat om diensten die boven op het Belnet-netwerk zijn ontwikkeld en door onze collega’s van de Netwerkafdeling zijn aangeleverd. Het is een interessante job omdat ik op alle niveaus en binnen verschillende domeinen in aanraking kom met geavanceerde technologie: van het netwerkniveau over het toepassingsdomein tot concepten … Bovendien werken we in een internationaal kader samen met alle andere onderzoeksnetwerken die dezelfde problemen kennen en/of dezelfde diensten ontwikkelen. Samen met onze Europese partners proberen we onze kennis samen te brengen en uit te wisselen. Dat is trouwens een van de aspecten die mijn werk heel boeiend maken.

Welk parcours heb je afgelegd voor je bij Belnet terechtkwam?

Als kind wist ik al dat ik iets met informatica of elektronica wou doen. Ik heb dan ook eerst elektronica gestudeerd, en nadien nog een licentiaatsopleiding informatica gevolgd aan de ULB.

Vervolgens ging ik aan de slag als softwareontwikkelaar bij een bedrijf dat gespecialiseerd is in de elektronische publicatie van financiële en commerciële informatie. Maar in die tijd was het internet nog niet wat het nu is! Het stond nog in zijn kinderschoenen en ik durf te stellen dat ik mooie dingen heb gecreëerd voor die tijd. Na die eerste werkervaring heb ik een korte periode als systeemingenieur gewerkt voor het Europese Comité voor Normalisatie. En het grappige is dat ik daar uiteindelijk ontslag heb genomen om terug te keren naar mijn eerste werkgever voor een laatste opdracht. Daarna ben ik bij Belnet terechtgekomen. Ik werk intussen iets meer dan dertien jaar bij Belnet en weet nog goed hoe er in het begin amper zes ingenieurs en vier bestuurders waren. Ik prijs me dan ook gelukkig dat ik de hele opbouw en evolutie van Belnet heb meegemaakt.

Werken voor Belnet… Is dat volgens jou een voordeel?

Zeker! Het grote voordeel is dat ik in een hightechomgeving aan de slag ben, ook al is het een publieke omgeving. Net doordat het om een publieke omgeving gaat, is het zo interessant. Het is namelijk niet ons doel om winst te maken, maar om de allerbeste dienstverlening te bieden. De druk om onze diensten op een winstgevende manier te verlenen voel ik dus helemaal niet. Bovendien profiteer ik niet alleen van een zekere flexibiliteit op het vlak van werkuren, maar biedt mijn werk ook een ideaal evenwicht tussen mijn professionele bezigheden en mijn privéleven. Alles samen zorgt dat ervoor dat ik me uitstekend in mijn vel voel bij Belnet.

Hoer ervaar je de samenwerking met je collega’s?

Aangezien ik al dertien jaar bij Belnet werk, heb ik de evolutie van dichtbij meegemaakt. Ik denk dat de sfeer binnen elk team goed is, net zoals de sfeer in het algemeen. Maar nu moeten we evolueren naar een structuur waarin samenwerken nog belangrijker wordt. Ik denk dat we een zeker aanzien verwerven en dat we ons in een belangrijke overgangsfase bevinden ... Maar we veranderen, we zijn constant in beweging, we evolueren voortdurend en dat is een heel goede zaak!

Op welk project ben je trots?

Op eduroam ben ik erg trots. Het is een perfect voorbeeld van samenwerking op Europees niveau. Via deze dienst krijgen alle gebruikers – studenten en onderzoekers – eenvoudig en veilig toegang tot de draadloze netwerken van hun eigen instelling, maar ook die van alle andere deelnemende instellingen! Waarom ik er zo trots op ben? Elke dag gebruiken duizenden studenten deze dienst die echt past bij de filosofie die me zo aantrok bij Belnet. Namelijk: een dienst leveren voor een hele gemeenschap en hen ondersteunen in hun dagelijkse activiteiten door hen een betrouwbare informaticatool aan te bieden. Eduroam beantwoordt perfect aan die zienswijze. Dit is voor mij het meest geslaagde project dat ik bij Belnet tot een goed einde heb gebracht en ik ben er dan ook erg trots op.