Els Lemmens

Els Lemmens

Vertel ons over je job …

Ik ben sinds kort aan de slag bij Belnet in de nieuwe functie van Federation Manager binnen het Customer Relations team. In mijn functie sta ik in voor de uitbouw van de Belnet R&E Federatie, één van de diensten die Belnet aan zijn klanten aanbiedt. Dankzij deze dienst kunnen bijvoorbeeld studenten uit het hoger onderwijs eenvoudig toegang krijgen tot diverse online diensten die door zogenaamde ‘service providers’ binnen de federatie worden aangeboden. De hogeschool of universiteit waar de student les volgt, fungeert als identity provider, die de gebruikersnamen en paswoorden van haar studenten beheert.

Mijn taak is om het werk dat al gebeurd is voor de Belnet R&E Federatie, dat vrij technisch van aard is, uit te breiden met een meer communicatief en relationeel luik. Dat houdt in dat ik actief op zoek ga naar nieuwe partners, zowel identity providers als service providers. Voor de uitbouw van de federatie kijk ik ook naar hoe de onderzoeksnetwerken in de landen rondom ons dit hebben aangepast en leer ik uit hun best practices. Een groot deel van mijn werk bestaat dus uit het opzetten van samenwerkingsovereenkomsten met binnen- en buitenlandse partners en het in de markt zetten van de Belnet R&E Federatie.

Welk parcours heb je afgelegd voor je bij je huidige werkgever kwam?

Na mijn studies fysica heb ik verschillende functies uitgeoefend, zowel bij de overheid, in de privésector als in de academische sector.

Eerst heb ik een zestal jaar bij DPWB gewerkt, de voorloper van Belspo (POD Wetenschapsbeleid). Ik was er verantwoordelijk voor de opvolging van wetenschappelijk onderzoek en voor het impulsprogramma Informatietechnologie, dat onder meer supercomputing en Belnet omvatte.

Daarna heb ik een tiental jaar bij IBM gewerkt in verschillende managementfuncties. Nadien ben ik in de academische sector terechtgekomen, als beheerder van de groep wetenschap en technologie aan de KULeuven. Vervolgens heb ik nog korte tijd bij een softwarebedrijf gewerkt waar ik verantwoordelijk was voor de contacten met alle academische organisaties en bij IMEC als operationeel beheerder van een onderzoeksprogramma. Vooraleer ik bij Belnet ben begonnen, heb ik een jaar vrij genomen om van het leven te genieten en meer tijd met mijn zoon te kunnen doorbrengen.

Werken voor je huidige werkgever … Is dat volgens jou een voordeel?

Zeker en vast! Ik apprecieer vooral het feit dat we met spitstechnologie werken en voortdurend bezig zijn met vernieuwingen.

Omdat Belnet geen commerciële omgeving is, heb ik ook het gevoel dat mensen gemakkelijker met elkaar samenwerken. We werken allemaal naar hetzelfde toe en ik ervaar niet de rivaliteit die ik in de privésector soms wel aanvoelde. Bij Belnet heerst er bovendien een dynamische sfeer, we beantwoorden zeker niet aan het beeld dat mensen doorgaans hebben van mensen die voor de overheid werken.

Welke selectieprocedure heb je doorlopen?

Toevallig zag ik op de site van Selor de vacature van Federation Manager. Ik had het gevoel dat de job op mijn lijf geschreven was en heb dus niet geaarzeld om te solliciteren. Vervolgens werd ik uitgenodigd om deel te nemen aan de testen. Ik heb een assessment afgelegd met verschillende soorten proeven. Zo moest ik onder meer een case voorbereiden en presenteren aan een jury. Ik legde ook een interview af, moest een technische vragenlijst invullen en ten slotte ook computertesten afleggen.

Na het assessment kreeg ik zeer snel feedback van Belnet. Ik was de eerste geslaagde op de lijst en kon een maand later aan de slag.

Herinner je je eerste werkdag? Wil je een anekdote vertellen?

Een speciale anekdote heb ik niet, maar ik kan wel zeggen dat ik bij Belnet zeer professioneel ben onthaald. Ik voelde me meteen welkom binnen het team. Nieuwkomers krijgen bij Belnet tijdens hun eerste weken van elke unit een presentatie die door de coördinatoren wordt gegeven. Dat maakt dat je snel een beeld krijgt van de hele organisatie.